Thursday, May 21, 2009

Tulang rusuk yang paling atas dan bengkok

"Arafah" Cinta Kita

Dah lama betul aku tak update entry ni. Kali ni aku nak berkongsi dengan satu hadis Nabi Muhammad s.a.w. Asalnya, aku dpt tahu ttg ini dari seorang pakcik yang aku kenal melalui kenalan yang pernah menolong aku dalam kesusahan. Aku byk terhutang budi dgn mereka. Pakcik ni baik orangnya, peramah. Hj Razali namanya...dari Serendah. Dia bagi msg yg berbunyi sama seperti hadis di bawah, kepada semua anak2nya dan aku juga. Mmg bermakna betul hadis ini bagi aku. Tapi ntah macam mana, aku boleh hilang msg tu. Lupa dah bagaimana hilangnya. Mungkin aku terpadam kot akibat inbox yang penuh sangat. Entah bagaimana, aku berminat dgn kisah Nabi Adam dah Hawa. Satu percintaan yang penuh suci, lahirnya di syurga dan sungguh agong mengalahkan semua kisah cinta di dunia ini. Kalahnya kisah Romeo and Juliet dr kisah mereka. Kalahnya kisah Uda dan Dara dari kisah mereka. Bila aku google kisah mereka, lalu aku terjumpa kisah ttg tulang yang paling atas dan paling bengkok. Rupanya datang dari sebuah hadis nabi kita...Muhammad s.a.w. Berikut ialah hadis tersebut yang aku katakan:

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: “Telah bersabda Rasulullah s.a.w. jagalah kaum wanita (dengan baik), sesungguhnya wanita diciptakan dari tulang rusuk dan sesungguhnya yang paling bengkok dari tulang rusuk itu adalah yang teratas, maka jikalau engkau berusaha meluruskannya engkau akan mematahkannya dan jika engkau biarkannya ia akan kekal bengkok, maka jagalah kaum wanita (dengan baik)”.

No comments:

Post a Comment